3 april: Eerste Nationale toetsvrije dag voor het VO!

Wist je dat een leerling in de tweede klas gemiddeld 200 toetsen per jaar maakt? Stel je voor… 200 toetsen!
Sta je er ook wel eens bij stil hoeveel nakijkwerk zoveel toetsen met zich meebrengen? Tijd die je ook anders zou kunnen besteden.
Door die grote hoeveelheid toetsen is er bovendien een cultuur ontstaan waarin er vaak alleen nog wordt geleerd voor een toets. Het is niet voor niets dat leerlingen vragen: ‘Is het voor een cijfer?’

Gelukkig raken we er met z’n allen steeds meer van doordrongen dat we het anders willen en dat het ook anders kán.
We willen nog wel toetsen, maar dan op een andere manier. Niet per se voor een cijfer, maar vooral om te zien waar leerlingen staan en waaraan ze nog kunnen werken.
We willen meer formatief handelen; een cultuur waarin leerlingen feedback krijgen waarmee ze verder kunnen. We willen meer een coach zijn van onze leerlingen.

Kortom: we willen een balans tussen summatief toetsen voor een cijfer en formatief ‘toetsen’ of handelen.

Zoek jij ook naar die balans? Geef dan géén toets op vrijdag 3 april.
Zet in je agenda en die van je leerlingen:

Vrijdag 3 april
Nationale Toetsvrije dag

JA, IK DOE MEE!

Ik toets ook niet op 3 april

[NEXForms id="14"]